Training Interculturele Communicatie voor mbo-professionals

W. Douma, Docent Techniek en Burgerschap, Begeleider Passend Onderwijs, Loopbaanbegeleider. MBO Firda Leeuwarden: “Janneke van Munditraining was voor 1 dag ingehuurd door ons ROC. Deze enkele dag smaakte mij (en velen in de groep) naar meer, vanwege de overtuigende kwaliteit geuit in kennis, en vooral vaardigheden van Janneke. Zij verbond haar presentatie moeiteloos met onze imput en de actualiteit.  Het Onderwerp interculturele communicatie werd scherp verhelderd, en ik bleek op het interculturele vlak nog heel wat blinde vlekken te hebben. Ik ben verrijkt met begrip, op een praktisch manier toepasbaar. Het communicatieve deel is uitgewerkt tijdens mijn interculturele casus, met een uitstekend gecaste trainingsacteur. Ondanks mijn aanwezige vaardigheden, wist Janneke helder de verbeterpunten aan te duidelijk, dit op een vlotte en respectvolle manier. Ik vond dit een sterke kwaliteit van Munditraining”.

Resultaat:

  • Meer begrip voor biculturele en internationale studenten
  • Meer zelfkennis, minder (snel) oordelen
  • Effectievere samenwerking met biculturele studenten en collega’s
  • Tools voor het effectief omgaan met cultuurverschillen

Waarom training in interculturele Communicatie?

“Sommige studenten met een migratieachtergrond zijn gewoon respectloos. Wat heeft dat nou met cultuur te maken?”

“Ik vind het heel lastig om bijvoorbeeld in een LOB gesprek (en dan vooral in slecht-nieuwsgesprek) aan te sluiten bij de culturele achtergrond van studenten, bijvoorbeeld Syrische, Surinaamse, Turkse, Marokkaanse studenten. In die gesprekken is het vooral ‘ja mevrouw, nee mevrouw’, maar wat ze nu echt denken en vooral daarna doen is lastig te bepalen. Hoe kom ik erachter wat er echt aan de hand is?”

‘Ik heb een Turkse student in mijn klas waar geen rem op zit, en daar botst het wel mee, want ik heb de indruk dat hij soms gekrenkt wordt in zijn eer omdat ik er wel een rem op zet”.

“Ik heb twee Syrische studentes in de klas. Ik vraag ze steeds om initiatief te nemen maar dat doen ze niet. Ze gedragen zich ook zo nederig. Hoe krijg ik ze in actie?”

Onze maatschappij wordt diverser. Op elke school vinden we studenten en collega’s met een andere culturele achtergrond dan wij zelf. Dat kan soms lastig zijn. Promotieonderzoek van Kennedy Tielman wijst uit dat een kwart van de mbo-docenten spanningen ervaart bij het lesgeven aan cultureel diverse klassen en dat vijftig procent af en toe spanning ervaart. Een van de manieren om die spanningen op te lossen is door het trainen van docenten in diversiteit/ interculturele communicatie. Promotieonderzoek Kennedy Tielman: https://www.fontys.nl/nieuws/mbo-docenten-ervaren-spanningen-in-klassen-met-veel-culturele-diversiteit/

Wat is de meest effectieve manier om om te gaan met verschillen? In de workshop Interculturele Communicatie kijken we naar de achtergronden van interculturele communicatiestoornissen. Wat is cultuur, wat is de impact ervan op ons dagelijks leven, hoe ontstaat interculturele miscommunicatie? Weten wat jij ‘normaal’ vindt en leren over andere basiswaarden dan die van jou kan je helpen bepaald gedrag niet (direct) te veroordelen, ook als je dat gedrag vreemd vindt of afkeurt.

In de workshop ervaar je de impact van cultuur op communicatie. Vervolgens oefenen of behandelen we veel voorkomende interculturele communicatiestoornissen en/of casuïstiek met een gespecialiseerde, biculturele trainingsacteur (m/v). Zo verankeren we de theorie op een praktische manier. De casuïstiek wordt vooraf geïnventariseerd door middel van een vragenlijst. De workshop is informatief en toegankelijk. De sfeer is veilig en prettig.

Werkvorm: interactief, aansluitend op de praktijk van de deelnemers

Maximale groepsgrootte: in overleg

Locatie, cursusdata en wijze van inschrijving: in overleg